Reportáž: Volkswagen CNG Tour 2010

Pro Vás a Vaše vozidla

vw-tourU Brněnské přehrady to poslední dny žilo. Auta různých značek, kategorií i cenových hladin se sjela na pozvání časopisu FLEET. Akce nazvaná Den s Fleetem se koná již po čtvrté a je určena především manažerům, kteří se starají o správu a řízení vozových parků. Právě oni často rozhodují o nákupu nových vozů a na rozšíření alternativních pohonů můžou mít značný vliv.

Dvoudenní akce VolkswagenCNG Tour byla jednou z hlavních součástí programu a nabídla jak teoretické informace, tak možnost vyzkoušet si špičku na poli CNG – VW Passat TSI EcoFuel. My jsme byli u toho.

cng-tour-1

Úterní pozdní odpoledne se neslo ve znamení přednášek partnerů projektu VW CNG Tour. Jako první vystoupil Martin Lang ze společnosti Import Volkswagen Group, který představil VW Passat, Caddy a Touran s přídomkem EcoFuel, tedy na zemní plyn. Podle jeho slov by se časem cena CNG modelů měla srovnat s dieselovými, což by přineslo nezanedbatelné úspory. Ihned nato se rozvinula diskuze na téma provozních nákladů, emisí, bezpečnosti i parkování v podzemních garážích.

Od diskuze se plynule přešlo ke druhé přednášce o zemním plynuČR obecně. Markéta Schauhuberová z České plynárenské unie poukázala mimo jiné na plánovaný vývoj spotřební daně u zemního plynu a dala tak najevo, že se bude i do budoucna jednat o cenově výrazně zvýhodněné palivo. Upozornila také na možné změny postoje ve věci parkování v podzemí. Že by se konečně blýskalo na lepší časy?

Lubomír Kolman z RWE Plynoprojekt měl na starost hlavně téma plnicích stanic, a to jak veřejných, tak firemních, ale i malých domácích. Do roku 2020 jich jen skupina RWE plánuje vystavět na našem území 100 a celkem se za 10 let počítá s 350 CNG stanicemi. Následovala opět diskuze o ekonomických výhodách pohonu na zemní plyn. Přišlo i na téma proměnné kvality zemního plynu. Obavy přednášející vyvrátil tvrzením, že kontrola zemního plynu přitékajícího ze zahraničí probíhá každých patnáct minut.

Poslední dva partneři působili v poněkud jiném oboru. LeasePlan, jako poskytovatel operativního leasingu provozující více než 20 tisíc osobních a užitkových aut vČeské republice, podporuje v rámci své iniciativy GreenPlan využívání vozidel šetrných k životnímu prostředí a na základě svých postupů umí zhodnotit, zda se ten či onen pohon vyplatí provozovat.

D&Comm jde na úspory od lesa. Distributor systému TomTom Work přináší inteligentním spojení vozidel s webovou aplikací, která umožní přesně analyzovat jízdní data, a to i v reálném čase. Špatný jízdní styl je totiž příčinou zvýšených nákladů i zátěže životního prostředí vždy. Bez ohledu na použité palivo.

Tři, dva, jedna, start!
Zajímavá teorie je jedna věc, vyvrátit mýtus o líných plynových autech věc druhá. A to se povedlo beze zbytku. Druhý den po informačním bloku následovalo praktické seznámení s CNG. Všichni účastníci dostali terminál navigace TomTom Work obsahující několik úkolů. Po krátkém školení jsme už mířili na parkoviště, kde stálo třináct Passatů doplněných jedním Touranem. Všechna auta s přeplňovaným motorem 1,4 TSI na zemní plyn.

cng-tour-2

Ihned vyrážíme na trať. Terminál TomTom vypadá jako klasická navigace, ale navíc bedlivě sleduje, abychom dodržovali předpisy a současně zadává úkoly. Úkol zněl jasně - dojet na autobusovou zastávku kousek za Brnem. Passat se s naprostou tichostí šine silničkami z Brna do Moravského krasu. Pořadatelé zvolili trasu, na které se daly jízdní vlastnosti dokonale vyzkoušet. Kvalitní podvozek nikoho nepřekvapí, pružnost a výkon motoru určitě. Auto se chová díky přeplňování trochu jako diesel a asistent stále nutí řadit na vyšší rychlostní stupně. Asi proto dorážíme na první cílový bod se spotřebou jen mírně nad 4 kg plynu na sto kilometrů. Potvrzením dokončení úkolu dáváme vědět improvizovanému dispečinku, který náš pohyb v reálném čase sleduje, že jde vše podle plánu.

Další úkol nás navedl až do severní části Moravského krasu – k jeskyni Balcarka. Na téměř prázdném parkovišti bylo během chvilky „převolkswagenováno“ a nastal čas na první hodnocení. Převládalo nadšení. Někdo se radoval z agilnosti motoru s objemem pouhých 1,4 l, další přepočítával spotřebu z kilogramů na koruny. Jízdní styly jednotlivých účastníků se samozřejmě liší, všichni se ale pohybovali kolem koruny na kilometr, což je v říši benzínu a nafty na podobné trase nereálný výsledek.

cng-tour-4

Po krátkém odreagování vyrážíme všichni zpět dle rozkazů terminálu na předním skle. Ten nás bohužel navádí už zpět k Brněnské přehradě. Škoda. Zrovna, když si všichni auta osahali. Asi nebyla náhoda, že zpáteční cesta vedla zčásti po dálnici, kde je při zákonem předepsané rychlosti Passat téměř neslyšný. Po 91 kilometrech tak plníme poslední úkol a s auty se loučíme.

Méně řidičsky náročná druhá část trasy srazila spotřebu na našem palubním počítači na 3,8 kg/100 km. Nebyli jsme sami, kdo jel za 80 haléřů, výjimky se ale našly. Největší „závodníci“ dokázali i dva kilogramy přidat. Nutno dodat, že ne všichni byli vybaveni systémem pro doporučení optimálního rychlostního stupně, což mohlo mít nezanedbatelný vliv.

cng-tour-3

Po samotné jízdě proběhlo rychlé vyhodnocení dat z terminálů, které nás na cestě provázely. Aplikace WEBFLEET posloužila k analýze a porovnání jednotlivých jízdních stylů a odpověděla tak z části na otázku, jak je možné, že se spotřeba mezi stejnými vozy může lišit až o dva kilogramy.

Skutečně inspirativní dopoledne. Časopisu FLEET se spolu s jeho partnery podařilo zorganizovat akci, která může mít do budoucna reálný vliv na obměnu části firemních vozových parků za ekonomicky i ekologicky přívětivější alternativu.

Rychlý kontakt

Tel.: +420 233 373 855

E-mail:  info@tomtomfleet.cz

Kontaktujte mě

 

Elektronická kniha jízd

gps-do-auta-zdarma
  

Jízdní příkazy a zakázky

Jízdní příkazy a zakázky
  

Pro dopravce

TRuckCarpet549px
  

Pro logistiku

TruckWarehouse